Skoleskak udsender nye tal der taler

Skoleskak udsender nye tal der taler

NY UNDERSØGELSE VISER, AT SKOLESKAK SKABER MERE RO I KLASSEN, FÆRRE KONFLIKTER OG MINDRE FRAVÆR I TIMERNE

En ny undersøgelse viser imponerende resultater fra skoler, som anvender systematisk skoleskak. Undersøgelsen viser, at implementeringen af skoleskak i undervisningen har ført til bemærkelsesværdige forbedringer i klasserummet og adresserer en af de største bekymringer hos skoler, forældre og forskere.

Ifølge den seneste undersøgelse fra Skole og Forældre er uro i klassen identificeret som den vigtigste årsag til mistrivsel i skolen.Derfor er mindre uro / mere ro det måske vigtigste indsatsområde i skolen ift. at skabe et miljø, hvor flere unge og undervisere trives og har lyst til at møde op. I Dansk Skoleskak kalder vi det #mindresnakmereskoleskak.

Tidligere undersøgelser har vist, at skoleskak har en positiv effekt på børns personlige, faglige og sociale kompetencer. Forskere har tidligere fundet, at skoleskak styrker børns koncentration og indlæring, så de blandt andet klarer sig bedre i matematik og øger deres læse- og sprogforståelse.
Vi har gennem mange år igen og igen hørt fra lærere og pædagoger, at de oplever mere ro i de klasser, som også har skoleskak. Vi ville derfor gerne undersøge effekten af skoleskak endnu bredere, og hvem ved bedre hvad der virker end underviserne i de enkelte klasser? Deres svar er entydige og meget markante: Skoleskak har positiv indvirkning på ro i klassen, bidrager til færre konflikter, skaber flere sociale bånd og giver flere lyst til at deltage i undervisningen. Resultaterne er så tydelige, at alle skoler uden skoleskak bør spørge sig selv: ”hvad gør vi på vores skole på at øge ro og trivsel med samme effekt?``
- Generalsekretær Mads Jacobsen

Tallene stammer fra en undersøgelse blandt 533 skoler med skoleskak gennemført i september 2023. Her svarede 116 skoler (svarprocent på 21,8%) på, i hvor høj grad skoleskak efter deres vurdering har bidraget til ro, fravær, færre konflikter og nye sociale bånd på tværs af eleverne. Det er skoleskakunderviserne, der kender eleverne bedst, der har svaret på undersøgelsen. Resultaterne er markante og sætter kvantitative tal på de mange kvalitative historier, hvor skoleskak har gjort en forskel fagligt, socialt og mentalt.

I undersøgelsen vurderer de adspurgte undervisere, at de med skoleskak i gennemsnit oplever 37% mere ro i klassen, 29% færre konflikter og at 30% af eleverne får nye sociale bånd. Samtidig melder de adspurgte om en bemærkelsesværdig gennemsnitlig reduktion på 20% af fraværet i timerne.

For os er skoleskak en kæmpe succes! Det giver en roligere skole med færre konflikter.
- Erik Mønster, Skoleleder i Odder Kommune.
Jeg synes, det er bedre end andre fag, og man har nemmere ved at lære af det, fordi det er sjovere(...) Når vi har skoleskak, er der helt klart mere stille i klassen, fordi vi alle sammen koncentrerer os.
- Sejr Jørgensen, elev på Frydenhøjskolen i Hvidovre.

Se Skoleskak.dk/dokumentation for et paper om, hvordan tallene er indhentet.

Støt Dansk Skoleskaks arbejde med at spille hjernen stærk hos børn og unge.

Caroline Fredensborg
caroline@skoleskak.dk


Live Chat