Dansk Skoleskak inviterede i 2021 – 2024, med støtte fra Det Obelske Familiefond, 49 skoler med børn og unge i specialklasser til at deltage i læringsindsatsen HPS – Hjernen På Skemaet®.
Med støtte fra Dansk Skoleskak arbejdede skolerne med elevernes mentale sundhed og trivsel i ugentlige timer, emneuger og på Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag®.
HPS byggede videre på erfaringer fra læringsprogrammet SKAK+MAT®, der er den læringsmetode i Danmark som løfter drenge mest, samt SFA – Skoleskak For Alle® målrettet elever med ADHD, autisme og generelle indlæringsvanskeligheder.
Ambitionen med HPS var at øge elevernes bevidsthed om mental sundhed og få flere med i mentalt sunde børnefælleskaber på tværs af alder, køn og kultur.
METODE
HPS anvendte skoleskak og playful learning / spilbaseret læring til at udvikle elevernes mentale sundhed og bevidsthed om, hvorfor det er vigtigt. Via et særligt undervisningsmateriale, skolebesøg af Dansk Skoleskak, PLAYMASTER-kurser for de ældste elever samt Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag®, opnåede eleverne viden om og arbejder med mental sundhed.
EVALUERING
Epinion fulgte HPS – Hjernen På Skemaet®, og evalueringsrapporten viste bl.a. at:
♞ HPS – Hjernen på skemaet® er et effektivt redskab, som har skabt positive forandringer blandt mange af de elever, der har deltaget i indsatsen.
♞ 76 pct. af undervisernes svar angiver, at HPS – Hjernen på skemaet® har bidraget til at flytte elevernes opfattelse af, hvad de kan.
♞ HPS – Hjernen på skemaet® skaber succesoplevelser for en lang række elever og kan nemt tilpasses den enkelte elevs niveau.
Læs hele rapporten her
VIL DU VIDE MERE?
Kontakt læringschef Mikkel Nørgaard, laer@skoleskak.dk / 2984 9874 eller Dansk Skoleskak 3049 0580.
TAK TIL
Det Obelske Familiefond der med deres støtte har muliggjort læringsindsatsen Hjernen På Skemaet®.