Forskning

Den simple konklusion er, at skak gør eleverne bedre til matematik end matematikundervisning gør. Og det virker faktisk for dem allesammen. Det er ikke sådan, at der er nogen, der ikke har gavn af det.
(Michael Rosholm, professor, Trygfondens Børneforskningscenter)

BEDRE TIL MATEMATIK MED SKAK+MAT®

Skoleskak har positiv indflydelse på faglige, sociale og personlige kompetencer. Forskning fra flere lande har bl.a. vist, at skoleskak styrker børn og unges læse- og sprogforståelse, koncentration, problemløsning, uddannelsesmuligheder samt kritisk og kreativ tænkning.

I Danmark har man med Aarhus undersøgelsen testet skoleskaks indvirkning på indskolingselevers matematiske kompetencer via SKAK+MAT®. Undersøgelsen viste at de elever, der fik erstattet en ugentlig matematiktime med Dansk Skoleskaks SKAK+MAT®koncept klarede sig bedre end de, der modtog almindelig matematikundervisning.

 

Undersøgelsens resultater er publiceret i det internationale tidsskrift PLOS ONE: “Your Move: The effect of chess in mathematics test scores”

ELEVER, DER MODTOG SKAK+MAT®-UNDERVISNING, KLAREDE SIG 30% BEDRE END DE, DER MODTOG ALMINDELIG MATEMATIKUNDERVISNING

SKAK+MAT®-UNDERVISNINGEN GAV, HVAD DER SVARER TIL EN TREDJEDEL SKOLEÅRS EKSTRA MATEMATIKUNDERVISNING I 3. KLASSE

SKAK+MAT®-UNDERVISNINGEN FORBEDREDE ELEVERNE I MATEMATIKTEST, UANSET DERES NIVEAU INDEN INDSATSEN

SKAK+MAT®-UNDERVISNINGEN GAVNEDE I SÆRLIG GRAD DRENGENE, DER NORMALT BETRAGTES SOM SVÆRERE AT MOTIVERE I SKOLEN

HVAD ER UNDERSØGT?

Sammenhængen mellem skoleskak og forbedret koncentration, læring, læsning og matematik er undersøgt i mange lande inklusiv Danmark. Læs mere om forskningsresultaterne fra Aarhus undersøgelsen, der også er publiceret i det internationale tidsskrift PLOS ONE: “Your Move: The effect of chess in mathematics test scores”.

 

Se en oversigt over studier i Danmark, Tyskland, Sverige, Skotland og USA eller læs samlingen af undersøgelser og artikler om skak og uddannelse ‘The Benefits of Chess in Education‘.

NORDISK SKOLESKAK PROFESSORGRUPPE

Gruppen bidrager med råd og vejledning til læringsindsatser og arbejder for nordisk forskning i børn, læring og skoleskak. Professorgruppen består af:

Andreas Rasch-Christensen, Ph.D., Head of Research,
VIA University College, Aarhus (DEN) (fraværende på billedet)

Michael Rosholm, Professor,
TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus (DEN)

Mats Ekholm, Professor, Karlstads Universitet (SVE)

Lars Holmstrand, Professor, Linnéuniversitetet, Växjö (SVE)

Gunilla Härnsten, Professor, Linnéuniversitetet, Växjö (SVE)

Hermundur Sigmundsson, Professor, Norwegian University of Science and Technology (NOR) og Faculty of Health Education and Social Work (ISL)

 

På billedet er også:

Jakob Rathlev, Ph.D., Områdechef EVA

Mads Jacobsen, Generalsekretær, Dansk Skoleskak