18 dec 2020 SKOLESKAK INSPIRATION 4
Morten Rud Pedersen er bestyrelsesformand i Dansk Skoleskak og stifter af, og CEO i, Rud Pedersens Public Affairs og så er han hovedpersonen i denne måneds inspirationshistorie.
KAN DU KORT INTRODUCERE DIG SELV OG DIT VIRKE?
Jeg er formand for Dansk Skoleskaks bestyrelse. Vi sidder i øjeblikket seks personer, der ikke er en del af selve organisationen, men som vil gerne bidrage med de kompetencer, vi har. Det er ikke gambitter og skakure, der er på programmet, når vi mødes, men vi støtter udviklingen af Dansk Skoleskak ved at lægge planer uden for skakbrættet. Vi er sparringspartnere og med til at vurdere, hvor organisationen bør være om fem år og hvordan vi får det til at ske.
HVORNÅR HØRTE DU FØRSTE GANG OM SKOLESKAK?
Første gang jeg hørte om skoleskak var for 48 år siden, så vidt jeg husker. Det skete, da jeg gik i anden- eller tredje klasse, hvor jeg blev spurgt, om jeg ikke ville med til skoleskak, og så måtte jeg jo lære det. Derefter var jeg skoleskakspiller, og jeg var på skoleskak-lejre: Tranum om sommeren og Sahl i efteråret. Det var nogle af årets højdepunkter.
Jeg husker stadig, hvad jeg vil kalde en af de største triumfer i mit liv, da jeg vandt en af turneringerne på Sahl. Præmien var et skakur, og på det her tidspunkt havde jeg endnu ikke mit eget skakspil, så det måtte jeg jo købe mig.
Dengang vil jeg tro, at vi spillede lige så meget skoleskak, som unge spiller computer i dag. Bræt og brikker var fremme, så snart vi gik hjem fra skole og indtil vi gik i seng. Vi spillede i frikvarterer, i bussen og hvor det ellers var muligt. Nogle gange fik man ikke afsluttet et parti, og skete det, at et spil stod natten over ved en kammerat, var det vigtigt at sikre sig, der ikke var rykket rundt på brikkerne, når man kom tilbage næste dag for at spille færdig.
DU ER EN TRAVL MAND, HVORFOR BRUGER DU TID PÅ AT VÆRE DANSK SKOLESKAKS BESTYRELSESFORMAND?
Man kan næsten også spørge, hvorfor jeg laver andre ting? Arbejdet med Dansk Skoleskak giver så meget mening, at man jo bør bruge endnu mere tid på det. Derfor svarede jeg også omgående ja, da jeg blev spurgt, om jeg ville være formand for bestyrelsen.
Havde jeg aldrig spillet skoleskak, kunne jeg ikke styre min koncern, som jeg gør i dag. Når folk spørger mig, hvad jeg gør rigtigt i erhvervslivet, svarer jeg, at jeg er god til at tænke skråt. Tænker man kun lige, tænker man med samme logik som andre, men tænker man skråt finder man nye løsninger på komplicerede problemer. Det er, hvad jeg gør, når jeg forsøger at hjælpe politikere, kommunikationsfolk og andre i mit arbejde og grundelementerne for, at jeg kan gøre det, dem lærte jeg i mine tidligere skoleskak-år.