01 maj 2020 Ny forskning fremlagt
NY FORSKNING: SKOLESKAK FOR ALLE GIVER BEDRE INKLUSION
Den 15. maj har Christian Quvang, forsker og docent ved UC SYD, præsenteret sin følgeforskning af indsatsen Skoleskak For Alle, og resultaterne er positive. Skoleskak kan især hjælpe børn inden for autismespektret og/eller børn med kognitive udfordringer. Læs mere i pressemeddelelsen her, og bliv klogere på forskningen her.
Quvang har fulgt indsatsen ‘Skoleskak For Alle‘ siden slutningen af 2019. Resultaterne præsenterede han på Dansk Skoleskaks Nationale Vidensdag d. 15. maj 2020, og nu er det planen, at de positive resultater skal udbredes internationalt.
Om undersøgelsens fund siger Quvang blandt andet:
“Eleverne er blevet præsenteret for almindelig skoleskak men med en helt bestemt didaktik. De har trænet de enkelte brikkers funktioner og arbejdet sig frem mod at spille et helt spil skak – nogle af dem viser sig at være meget dygtige og klarer sig rigtig godt.”