ANTON-EFFEKTEN – ÉN SKOLE FOR FLERE

Støttet af LB Foreningen driver Dansk Skoleskak 2025-2028 indsatsen “Anton-effekten – én skole for flere”, der skal undersøge og udvikle potentialerne i arbejdet med skoleskak som brobygningsaktivitet mellem special- og almenklasser, og dermed udvikle på rammerne for én skole for flere. Indsatsen er opkaldt efter Anton, som er en af de mange fortællinger om elever, der har flyttet sig fra special til almen, med skoleskak som aktivitet.

INDSATSEN RUMMER

 

➕ Udvikling af læringsprogrammerne SKAK+MAT® og HPS – Hjernen På Skemaet® for at understøtte brobygning mellem special og almen.

 

Kompetenceudvikling af lærere og pædagoger, fra både special og almen over i alt fem dage

 

➕ Supervision af deltagende personale i praksis og digitalt ved Dansk Skoleskaks læringskonsulenter

 

➕ Evaluering og følgeforskning ved Micki Sunesen, Nordic Learning.

 

➕ Etablering af ny viden om skoleskak som brobygningsaktivitet, herunder samarbejdet mellem faggrupper på tværs af special og almen, som kan publiceres internationalt.

Anton-effekten skal give viden om, hvordan arbejdet med skoleskak kan skabe brobygning mellem special- og almenklasser, på skoler der rummer begge dele. Formålet er at udvikle metoder, der sikrer, at flere elever kommer tættere på eller bliver i almenfællesskabet. Kommuner og skoler arbejder aktivt på at skabe netop denne bevægelse hvorfor indsatsen er stærkt samfundsmæssigt relevant. Indsatsen bygger på evaluering og forskning fra Dansk Skoleskaks indsatser SFA-Skoleskak for Alle® og HPS – Hjernen på Skemaet®, støttet af Egmont Fonden og Det Obelske Familiefond. Læs mere om forskning og dokumentation her

Der er ingen tvivl om, at skoleskak kan noget ift. at skabe struktur og fordybelse. Det kan det for alle elever, men der kan være en særlig effekt for elever med udfordringer i skolen. Vi er meget nysgerrige på at se, hvordan vi med denne bevilling kan skabe ny viden og forståelse af skoleskakkens potentiale i forhold til inklusion,

- Lars Busk Hansen, formand for LB Foreningen

SÅ MANGE ER MED

En kernesætning i Dansk Skoleskak er: “Vi spiller hjernen stærk”. Den markerer, at vores læringsindsatser rummer faglige, sociale og mentale dimensioner, der alle kommer i spil i Aton-effekten, idet vi arbejder med elevernes faglige kompetencer, tro på egne evner og med fællesskabet i ét og samme træk.

 

Vi når mindst 1000 elever i indsatsperioden, på 0.-9. klassetrin fordelt på 5 primære indsatsskoler, der hver kommer til at sikre videndeling til 10 andre skoler med både special- og almenklasser.

 

Indsatsskoler: Bjergmarkskolen, Holbæk Kommune, Kirkebjerg Skole, Københavns Kommune, Tranbjergskolen, Aarhus Kommune, Tofthøjskolen, Aalborg Kommune, Eskilstrup Skole og Guldborgsund Kommune.

METODERNE UDBREDES

Efter indsatsperioden får alle medlemsskoler i Dansk Skoleskak, som har licens til SKAK+MAT® og HPS – Hjernen På Skemaet® adgang til ny viden og metoder, der kan skabe en skole for flere i almen-fællesskabet og mere end 10.000 elever vil årligt få glæde af viden og metoder udviklet i Anton-effekten.

Anton-effekten – én skole for flere vil skabe følgende:

 

👫 Ny viden om spilbaserede tilgange til brobygning mellem special og almen.

 

👫 Ny viden om, hvordan SKAK+MAT® og HPS – Hjernen På Skemaet® kan anvendes som tilgang til brobygning og udvikling af et alment fællesskab for flere.

 

👫 Et udvidet program med SKAK+MAT® og HPS – Hjernen På Skemaet®, som alle nuværende og kommende skoler med licens får glæde af

VIL DU VIDE MERE?

Kontakt Dansk Skoleskak på laer@skoleskak.dk // 3049 0580.

TAK TIL

LB Foreningen, der med deres støtte har muliggjort læringsindsatsen Anton-effekten – én skole for flere.

LB_Foreningen_logo_center_1L_CMYK_2000x1500
Live Chat