09 apr 2024 Skoleskak gør ting mere overskuelige
Thor er autist og går i 8. klasse på Frydehøjskolen i Hvidovre. Thors klasse har været med i indsatsen HPS – Hjernen På Skemaet®, og han kan tydelig mærke, hvordan skoleskak har gjort en forskel i sin skolegang.
HVAD KAN MAN LÆRE AF SKOLESKAK?
Skoleskak kan gøre ting mere overskuelige. Fordi vi øver taktik og at tænke fremad, når vi spiller skoleskak, kan man blive bedre til at planlægge sine aftaler. F.eks. hvis du har lavet en aftale med nogen, men også skal til fødselsdag samme dag, så kan det hjælpe at lave en taktik på, hvad du skal gøre på hvilke tider. Det er det samme i skoleskak. Der skal du også lave en taktik for, hvad du skal gøre, og samtidig også tænke på, hvad din modstanders træk er.
Det er egentlig sjovt, at vi tager det med videre. Det ligger sådan altid lidt i underbevidstheden.
HVORDAN ER KLASSEN, NÅR I HAR SKOLESKAK?
Jeg synes den er dejlig, fordi der er meget ro, i forhold til når vi har andre fag. Selvfølgelig snakker vi også, når vi spiller skoleskak, men vi koncentrerer os mere om spillet. Det er lidt sjovere end den almindelige undervisning, og jeg koncentrerer mig altid mere, når vi laver noget, jeg synes er spændende og sjovt.
Det er også blevet nemmere at lave gruppearbejde med hinanden. For hvis vi først har siddet og snakket sammen ved skakbrættet, så er isen ligesom brudt, når vi skal arbejde sammen en anden gang. Det betyder også at vi får mere gjort, fordi vi ikke behøver at være generte og lære hinanden at kende.
HAR DU LÆRT DINE KLASSEKAMMERATER BEDRE AT KENDE EFTER I ER BEGYNDT AT SPILLE SKOLESKAK?
Ja, det synes jeg virkelig. Jeg synes, jeg har lært at være mere social ved at spille skoleskak, fordi man snakker sammen med sin modstander, samarbejder og tænker over, hvad man skal gøre sammen. Al den diskussion og kommunikation, der er under spillet, hjælper meget for sammenholdet i klassen. Nogle gange snakker vi om, hvad der sker i spillet. Ellers snakker vi om, hvad vi laver i skolen. Lige nu er vi i gang med at lave en Robinsonade, så vi snakker meget om den ø-model, vi er i gang med at bygge.
HVORDAN HAR DU DET I KROPPEN, NÅR DU SPILLER SKOLESKAK?
Jeg har det meget stille og roligt. Hvis jeg er ved at tabe, så kan jeg mærke, at jeg spænder lidt mere op i kroppen og bliver mere stille, fordi jeg virkelig skal koncentrere mig. Men generelt er jeg meget rolig i kroppen, når jeg spiller skoleskak, fordi det er hyggeligt. Det er jo altid mere afslappende at lave noget, du godt kan lide.
HVORDAN HAR SKOLESKAK PÅVIRKET DIN SKOLEGANG?
Jeg er meget tit i skole, men det bliver mere overskueligt at komme i skole, når der er skoleskak på skemaet. Jeg tjekker altid mit skema, inden jeg tager i skole, og det kan godt virke lidt voldsomt, hvis der står, at vi skal have dansk hele dagen. Så hjælper det, at jeg kan se, vi har skoleskak midt på dagen. Det er et pusterum og er anderledes, end den anden undervisning vi har. Det er næsten som en belønning på skemaet, og jeg kan sige til mig selv: ”Ok, jeg skal lige igennem det her, og så er der skoleskak.”
Vil du også i gang med at spille hjernen stærk på din skole?