27 jun 2024 Skoleskak er en holdindsats
Lisbeth underviser i matematik på Bredsten Skole i Vejle og er en stor spiller inden for deres skoleskakmiljø. På Bredsten Skole har de skoleskak på skemaet fra 0. klasse igennem hele indskolingen. Det sætter sine spor i eleverne, der på mellemtrinnet og i udskolingen spiller online, deltager i frikvartersskak og har uddannet PLAYMASTERS®.
Lisbeth er ingen ø, og med et godt lærerteam opbakning fra ledelsen, er hun stille og rolig i færd med at gære skoleskak til et bæredygtigt initiativ på skolen.
HVORDAN STARTEDE DU MED SKOLESKAK?
Jeg har tidligere arbejdet på en skole, hvor vi spillede rigtig meget skoleskak. Da jeg så kom på Bredsten Skole for otte år siden, tænkte jeg, at min skoleskakgejst ikke skulle dø. Jeg så, at vi havde skakbrætter til at stå, og at der var to skoleskakuddannede undervisere. De havde mere med udskolingen at gøre, så jeg startede stille og rolig skoleskak op i indskolingen. Jeg ville ikke løfte opgaven alene, så jeg prøvede at få andre kollegaer med på vognen. De kunne de godt se ideen i skoleskak, så i dag er jeg tovholder for en gruppe undervisere. Inspektøren er også gået med og har sagt, at det skal vi bare have. Så nu har vi så fået sendt 3 undervisere afsted til uddannelse og har abonnement til GAMBIT®.
HVORDAN ER DET AT HAVE EN LEDELSE, DER STØTTER OP OM SKOLESKAK?
Det er så fantastisk! De kan jo se, at de blomstrer, så vi skal ikke stå og tigge om, at de kommer ned i en klasse for at se virkningen. Det er guld værd, at de tror på, at vi har et projekt, som vi gerne vil have kørt videre og ikke skal gå i stå. Men vi har også brugt et par år på at bygge det op. Vi har stille og roligt købt ind til dét, vi har i dag. Det var et ildsjæleprojekt til at begynde med, men nu er vi kommet langt. Så det er en stor åbning, at skolen og ledelsen kan se, at det giver godt.
HVOR VIGTIGT ER DET AT VÆRE FLERE KOLLEGAER TIL AT LØFTE SKOLESKAK-OPGAVEN?
Det er meget vigtigt, og det er noget, jeg har kæmpet meget for. Skønt jeg er primus motor, så kan jeg godt lide at have nogen at sparre med. Nu er vi fire undervisere til skoleskak, så vi kan stikke hovederne sammen og planlægge og sparre med hinanden.
HVORDAN HAR SKOLESKAK UDVIKLET SIG PÅ BREDSTEN SKOLE?
Skoleskakken her på skolen har udviklet sig helt vildt. Vi er gået fra at have få skakbrætter til at have materialer nok, så hele indskolingen kan spille med til Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag® i gymnastiksalen. Så har vi frikvarterskak en gang om ugen i indskolingen og på mellemtrinnet, hvor nogle PLAYMASTERS® fra overbygningen styrer slagets gang. Og det har inspireret elever fra mellemtrinnet til at komme ned og hjælpe til i indskolingen. Vi har en vogn med brætter og brikker, som står her i indskolingen, og den kommer kollegaer fra overbygningen nogle gange ned for at låne, når eleverne trænger til noget andet undervisning. Hvis vi mangler folk, og en underviser bliver nødt til at gå fra for at dække, bliver skakvognen også kørt frem. For så er der ro på i den klasse, fordi de sidder over skakspillene. Så skoleskak kan jo også fungere som en vikar, haha.
HVAD SYNES DU, AT SKOLESKAK GIVER ELEVERNE?
Jeg synes, det giver dem meget. Jeg har undervist 1. klasse i GAMBIT med positionssystemet og diagonaler – og de sluger det råt. De leger ligesom begreberne ind og får nogle ord i munden på en anden måde. Skoleskak kan også give eleverne nogle udfordringer, som de kan overkomme. Man kan ligesom tilpasse spillene og opgavehæfter til de forskellige elevers niveau. Vi har elever, som er lidt anderledes og ’skæve i kroppen’ ind imellem, og så snart de finder skakbrættet frem, så falder de til ro. Jeg kan helt glemme, at de er med i timen, de er bare en del af flokken, og det har overrasket mange af mine kolleger.