Fraværet er mindre og matematikken er sjovere

Fraværet er mindre og matematikken er sjovere

Mads Jeppesen underviser skoleskak på Svenstrup Skole i Aalborg på specialafdelingen VoLis, hvor de har skoleskak på skemaet halvanden time hver onsdag. I sit arbejde med skoleskak oplever Mads, at eleverne møder glade i skole hver onsdag, og at skakspillets legende rammer er den perfekte forklædning for matematikundervisning og social træning.

HVORDAN BRUGER DU SKOLESKAK I UNDERVISNINGEN?

Vi bruger skoleskak til mange forskellige ting. Vi bruger det i matematiske sammenhænge, hvor de lærer om koordinatsystemet og at se systematikker i brikkernes gang. Vi laver også mange problemløsninger i skoleskaktimerne. Jeg har forskellige cases oppe på tavlen, og så taler vi om, hvad der kunne være smart at gøre, om hvid og sort har tænkt sig om inden næste træk, og om der er andre løsninger. Mange af mine elever har en ADHD-diagnose, så vi arbejder generelt rigtig meget med det at tænke sig om, inden man laver et træk.

Så bruger vi også skoleskak som social træning for eleverne, fordi rammerne i spillet er meget tydelige for dem. I og med de kender reglerne for skoleskaktimen, kan vi blande eleverne på kryds og tværs, så de sidder over for børn, som de normalt ikke leger med. På den måde har vi fået bygget nogle gode venskaber op. Og alle respekterer hinanden, mens de spiller skoleskak, fordi reglerne er så tydelige som de er. Nogle gange spiller vi med, at man skal komplimentere hinanden for de træk, man laver.

HVILKEN EFFEKT KAN DU MÆRKE, SKOLESKAK HAR PÅ DINE ELEVER?

Der er stabilt fremmøde om onsdagen, hvor vi har skoleskak. Eleverne ved, hvad de skal lave, og de fleste har talt positivt forinden om, at de skal have skoleskak. De ser det mere som et spil end undervisning, så de lægger slet ikke mærke til, at vi sniger matematik ind i undervisningen. Og så har skoleskak også den effekt, at det giver eleverne lov til at se hinanden fra en anden vinkel. De små bliver pludselig set som at være dygtig til noget, så hierarkiet ændrer sig, mens de har det her samspil. Jeg kan se, de bliver motiverede af, at de skal i gang med at spille.

HVAD SYNES DU, SKOLESKAK KAN SAMMENLIGNET MED ALMINDELIG UNDERVISNING?

Ved almindelig undervisning med bøger og en tavle, falder eleverne fra, fordi det bliver for uoverskueligt for dem. Skoleskakken gør, at vi kan smugle faglige og sociale aspekter ind i spil og leg. Flere gange sidder vi og regner, hvad brikkernes egentlige værdi er, hvordan vi kan bruge det, hvem der har en føring i spillet, og om det er værd at ofre en brik. Der er sandsynlighed og systematik i skakspillet, som vi arbejder med, og som de ikke havde været modtagelige overfor, hvis de sad i almindelig undervisning.

Det bedste ved at være underviser er at se, når eleverne får en åbenbaring, og matematikken bare klikker. Det stråler ud af dem, at de lige har opnået noget, de ikke selv havde forestillet sig, de kunne gøre.

Vi har en pige, der har svært ved at lægge simple tal sammen, men når vi omhandler emnet i skoleskak, så lykkes det for hende. Gentagelsen er forudsigelig, og det er nemmere og mere overskueligt for hende at sidde og tælle med brikkerne.

HVAD KAN SKOLESKAK I FORBINDELSE MED AT BYGGE BRO MELLEM SPECIAL OG ALMEN?

Eleverne får følelsen af at være ligesindede, når de spiller skoleskak sammen med elever fra almen. Hos nogen kan man godt se, at de går i en specialklasse, og derfor kan de føle, at de skiller sig lidt ud. Men når de sidder og spiller skoleskak med alle de andre, så oplever de, at de mestrer noget, som dem ovre fra almen ikke gør. Og det giver dem meget anerkendelse og et boost i selvtilliden.

En af vores elever er uddannet PLAYMASTER® og har været med ude i de andre klasser og hjælpe til – også hos de store elever. Det har gjort en masse for ham og det har været dejligt at se ham blive integreret sammen med eleverne i almen. Han fik pludselig knyttet nogle nye venskaber, og man kunne se, at de andre elever begyndte at opsøge ham i frikvarteret og gerne ville lave noget sammen med ham.

Vi har også en årlig turnering på mellemtrinnet sammen med almen. Der er vi omkring 120 elever, der spiller sammen, hvor seks-syv elever er fra min afdeling. Sidste gang blev en af vores elever nummer tre og fik en medalje, og alle mine elever var helt høje af begejstring. Ham, der havde vundet en tredjeplads, gik efterfølgende ind på viceskolelederens kontor for at vise sin flotte medalje.

HAR I ANDRE SKOLESKAKAKTIVITETER SAMMEN MED ALMEN?

Vi spiller postskak med en klasse over fra almen. Det er et spil, hvor vi sender papir med skaktræk på frem og tilbage mellem klasserne. Det vil sige at vi laver et træk, og så sender jeg en elev over i almen, som afleverer et stykke papir med skaktrækket på. Efter et stykke tid kommer brevet retur, hvor de så har lavet et træk. Det er et spil, der tager lang tid, men eleverne synes, det er meget sjovt. Vi laver som regel et træk om ugen, og vi starter typisk vores skoleskakundervisning ud med at finde vores træk. Reglerne for os undervisere er tydelige: Vi må ikke komme med løsningen, vi må kun opfordre dem til at tænke sig om og kigge fremad.

I og med at vi stemmer om hvert træk, er eleverne blevet ret gode til at tale sammen og argumentere for de forskellige forslag. Vi endte på et tidspunkt i en situation, hvor eleverne var overbevist om, at de havde tabt. Så bad jeg dem om at gå ud i små grupper og spille den samme stilling indtil de fandt en løsning. Det er fedt, at de selv får lov til at få åbenbaringen og anerkendelsen fra klassen om, at nu har vi løst den her.

SYSTEMATISK INDSATS MED SKOLESKAK I AALBORG

Systematisk indsats med skoleskak i Aalborg finder sted i et samarbejde mellem Dansk Skoleskak, Aalborg Kommune og Frejlev Skole, Kærbyskolen, Solbakkeskolen og Svenstrup Skole. Formålet med indsatsen er at skabe mangfoldige indsatser på tværs af almen- og specialområdet til gavn for elevernes trivsel og læring – samtidig med, at der arbejdes målrettet på at forbedre elevernes matematiske kompetencer med skoleskakprogrammet SKAK+MAT® som redskab. Indsatsen har kørt siden 2021 og slutter foreløbigt ved årsskiftet.

Støt Dansk Skoleskaks arbejde med at spille hjernen stærk hos børn og unge.

Caroline Fredensborg
caroline@skoleskak.dk


Live Chat