04 nov 2025 Lokal hjælp og sparring
LOKAL KOMPETENCEUDVIKLING: NÅR UNDERVISNING OG SPARRING KOMMER UD PÅ SKOLEN
Skoleskak er et pædagogisk redskab, der ruster eleverne med værdifulde kompetencer såsom logisk tænkning, problemløsning og tålmodighed. Ved at implementere skoleskak som en del af undervisningen, for eksempel i den understøttende undervisning, kan skoler skabe et miljø, der styrker elevernes fagligt og socialt.
NÅR LOGISTIKKEN SPÆNDER BEN
For at få det optimale ud af skoleskak som undervisningsværktøj sender skoler ofte en gruppe undervisere afsted på Skoleskaklærer-uddannelse® for at få redskaber til at udnytte skakbrættet bedst i deres timer. Men det er ikke altid, at der er plads i skema og vagtplan til at sende undervisere på uddannelse i flere dage. Særligt specialskoler, der er afhængige af høj normering, har svært ved at få uddannelsesdagene til at passe ind i skemaet.
Derfor tilbyder Dansk Skoleskak nu lokale kompetenceudviklingsforløb til skoler, hvor læringskonsulenter kommer ud og uddanner underviserne på skolen i en blanding af undervisning, observation og konkret sparring.
”Lokal kompetenceudvikling har vist sig som en effektfuld måde at klæde lærere og pædagoger på med skoleskakmetoderne. Der spares transporttid, vikardækning og koordination samtidig med, at personalets tid borte fra eleverne minimeres – det kan de fleste skoleledere godt se fordelene i,” siger Mikkel Nørgaard, læringschef i Dansk Skoleskak.
Lokal kompetenceudvikling har vist sig som en effektfuld måde at klæde lærere og pædagoger på med skoleskakmetoderne. Der spares transporttid, vikardækning og koordination samtidig med, at personalets tid borte fra eleverne minimeres – det kan de fleste skoleledere godt se fordelene i.
VALDEMARSKOLEN SER RESULTATER
En af de skoler, der har valgt denne løsning, er Valdemarskolen i Herning. De havde allerede snuset til skoleskak inden ledelsen besluttede sig for at investere i lokal kompetenceudvikling for skolens undervisere. Skoleleder Mette Yding Olsen har selv tidligere arbejdet med skoleskak og syntes, at flere af skolens elever skulle få glæde af ro og koncentration, som skakspillet kan give.
”Det gør jo, at det med det samme er ude at leve, og at underviserne inspirerer hinanden. Der er ikke nogen underviser, der først er på kursus og så skal hjem og formidle det videre til kollegerne. De er sammen om opgaven og øver sig sammen,” siger Mette.
Det gode ved lokal kompetenceudvikling med skoleskak er også, at forløbet kan tilpasses skolens elever, niveau og behov. I og med læringskonsulenten kommer ud på skolen, kan undervisningen hurtigt tage udgangspunkt i skolens elever, og der kan komme konkret sparring på de problemstillinger, som skolen står overfor. Når læringskonsulenten også er ude og observere undervisning, kan der efterfølgende gives konkrete værktøjer og greb, som kan løfte skoleskakundervisningen.
”Tilbuddet om, at læringskonsulenterne kommer herud, ser vores praksis og giver os redskaber til at udvikle os er afgørende. Den mulighed havde vi ikke haft, hvis vi var blevet sendt afsted på kursus. Så have vi kun set, hvordan andre gør. At afprøve tingene i egen praksis og løbende få sparring over et helt skoleår giver meget mere. Det er med til at udvikle både eleverne og mig,” siger underviser Bjarke Stræder.
En del af kompetenceudviklingspakken er også, at skolen får adgang til underviserplatformen GAMBIT®, hvor underviserne kan tilgå præcist tilrettelagte fagplaner og lektioner. Derudover tager læringskonsulentens skolebesøg derfor udgangspunkt i brugen af GAMBIT® og programmerne heri.
”Det er en fin platform, vi kan undervise ud fra. Det er dejligt at få noget instruktion, så man også er sikker i det, vi skal undervise i,” siger underviser Michael Kirkegaard.
Bjarke tilføjer: ”Havde det ikke været for GAMBIT®, tror jeg, det havde været meget sværere for mig at gribe skoleskakundervisningen an.”
Valdemarskolen har indtil videre implementeret skoleskak på deres A-spor for elever med autisme og X-spor for elever med opmærksomhedsforstyrrelser, og selvom der mest trænes koncentration og strategier, giver det også eleverne en arena for at øve sociale kompetencer.
”Det giver dem et ’fælles tredje’. Selvom to elever måske ikke normalt har det godt sammen, kan de mødes over skakbrættet. De får det her sociale samvær, som er en af de ting, vi kæmper mest med at fremme, da mange af dem går direkte hjem til deres skærme,” uddyber Bjarke.
Tilbuddet om, at læringskonsulenterne kommer herud, ser vores praksis og giver os redskaber til at udvikle os er afgørende. Den mulighed havde vi ikke haft, hvis vi var blevet sendt afsted på kursus. Så have vi kun set, hvordan andre gør. At afprøve tingene i egen praksis og løbende få sparring over et helt skoleår giver meget mere. Det er med til at udvikle både eleverne og mig.
OPBAKNING ER NØGLEN
Selvom læringskonsulenten altid er klar til sparring og rådgivning over telefonen, er skolen også en central aktør i at fastholde arbejdet med skoleskak – både ledere og undervisere. Når skoleskakbilen er taget hjem, skal der gang i samarbejdet om at forme, hvordan skoleskak passer ind i skolens rammer.
Mette Yding Olsen understreger, at ledelsen skal være interesserede og understøttende for at motivere skolens undervisere: ”Jeg tænker, at vores rolle er at interessere os for det og være tydelige i, at det her er noget, vi vil. Og så samtidig turde give det fri til underviserne, så det kan få liv, og der kan blive skabt en øvebane, hvor de ved, vi er med på sidelinjen.”
Og på Valdemarskolen er det en tilgang, der virker. ”Det betyder meget, at ledelsen bakker op om skoleskak, det betyder også meget, at ledelsen kan mærke på os, at vi er glade for det og fortæller succeshistorier fra klasserne,” afslutter Michael.
Dansk Skoleskak tilbyder lokal kompetenceudvikling inden for læringsprogrammerne HPS – Hjernen På Skemaet®, der fokuserer på mental sundhed for særligt specialelever, SFA – Skoleskak For Alle®, der arbejder med brobygning mellem almen og special, og SKAK+MAT®, der tilføjer en legende tilgang til matematikundervisningen. Kunne I tænke jer lokal kompetenceudvikling med skoleskak? Skriv til laer@skoleskak.dk.
Har du brug for at se, om skoleskak er noget for jer? Dansk Skoleskak tilbyder gratis skolebesøg, hvor ledere og undervisere kan smage på skoleskak i praksis og få indsigt i spillets faglige og trivselsmæssige potentialer. Book et skolebesøg via laer@skoleskak.dk.
Jeg tænker, at vores rolle er at interessere os for det og være tydelige i, at det her er noget, vi vil. Og så samtidig turde give det fri til underviserne, så det kan få liv, og der kan blive skabt en øvebane, hvor de ved, vi er med på sidelinjen.




