
26 mar 2019 NATIONAL VIDENSDAG 2019 – BARRY HYMER
OPLÆG V. PROFESSOR I LÆRINGSPSYKOLOGI BARRY HYMER
Til National Vidensdag d. 10. maj får vi fint besøg fra ind- og udland. Vi skal høre om interessante emner og eksempler fra praksis.
Blandt andre lægger Barry Hymer, professor i læringspsykologi på University of Cumbria i Lancaster, vejen forbi. Han flyver ind fra Storbritannien for at gøre os klogere på inklusion, og hvordan skoleskak kan være en metode til at inkludere flere elever.
Barry er oprindeligt uddannet skolelærer og siden også uddannet psykolog med speciale inden for uddannelsesområdet. Han har altid interesseret sig for læring og uddannelse og er forfatter og medforfatter til i alt 10 bøger om emnet. Barry er særligt optaget af mangfoldighed i uddannelsessystemet, og hvordan vi bedst muligt favner alle typer elever.
Ifølge Barry Hymer skal vi i langt højere grad omfavne de store potentialer, der ligger i børn og unge med asperger, ADHD mv. og i undervisningen understøtte vigtige skole- såvel som livskompetencer, såsom koncentration, fokusskift og evnen til at håndtere tilbageslag.
Barry mener, at vi skal anskue læring mere nuanceret og blive bedre til at identificere evner frem for udelukkende at fokusere på at opbygge dem i traditionel forstand. På den måde bliver vi bedre til at se og anerkende alle børn, og ikke mindst understøtte deres individuelle udvikling bedst muligt. Her mener Barry, at skoleskak kan noget særligt:
“This is where scholastic chess has a big role to play – in nurturing and supporting skills and dispositions that underlie strong performance in all domains of human achievement.”
Vi glæder os til at høre ham udfolde sine synspunkter og høre om hans mangeårige erfaringer. Han taler et letforståeligt engelsk, så alle kan være med, og konferencier Jacob Fuglsang vil undervejs samle spørgsmål ind fra salen.


