HPS — Hjernen På Skemaet® godt i gang

HPS — Hjernen På Skemaet® godt i gang

HPS — Hjernen På Skemaet er en treårig læringsindsats, der arbejder med mental sundhed og trivsel for elever i specialklasser. HPS foregår fra 2021 – 2024, og  i denne måneds inspirationshistorie har vi talt med underviserene Karin og Lene fra Vadehavsskolen – afd. Vittenbergskolen i Ribe, som er en del af HPS.

FORVENTNINGER OG UDDANNELSE

”Hold da op, jeg ved intet om skakspillet – ikke engang, hvad brikkerne hedder.”, var Karins første tanke, da hun fandt ud af, at hun skulle være en del af HPS. Lene havde heller ikke mange erfaringer med skakbrættet, men de kom på Dansk Skoleskaks uddannelse sammen med de andre undervisere, der skulle være en del af HPS.

“Det var vildt sjovt og inspirerende”, fortæller Lene om uddannelsen. Her blev underviserne introduceret til skoleskak og hvordan man kan italesætte forskellige kognitive kompetencer og træne dem ved hjælp af forskellige mini-games (spil med reduceret antal brikker). Lene tilføjer:

“Havde det været et spørgsmål om at lære nogen at blive skakeksperter, så er det nok ikke mig, der skal lære dem det, men når det handler om at lære nogle sociale færdigheder, så giver det rigtig god mening, at jeg underviser i skoleskak.”

DE SULTNE HESTE

Karin og Lene har været i gang med at undervise nogle måneder. Om opstarten fortæller Karin: “Det går fint, vi er hjulpet godt på vej af materialet, der er rigtig godt.”

”Da jeg fortalte dem om springeren, så spillede vi ’de sultne heste’ med chokoladeknapper.”, fortæller Lene.

Man spiller ’de sultne heste’ ved at placere en springer i et hjørne på skakbrættet og få den til at lande på alle 64 felter, men den må ikke stå flere gange på det samme felt. Spiller man med chokoladeknapper, må man selvfølgelig spise chokoladeknappen fra det felt, hvor springeren flytter hen.

”Her tænkte alle sig rigtig godt om, der blev virkelig regnet, så man kunne få så mange chokoladeknapper som muligt.”, griner Lene.

Hun fremhæver også, at hendes elever oplever det som sjove timer, samtidig med at de får indøvet sociale og mentale færdigheder.

HJERNESTIER

Både Karin og Lene fortæller deres elever om at trampe stier i hjernen, som er en metafor af Anette Prehn, der er en del af undervisningsmaterialet. Pointen er, at det at lære noget nyt kan sammenlignes med en skovbund. Første gang du går der, er der ingen sti at følge, men jo ofte du går stien, jo lettere og tydeligere bliver det at komme frem.

Skal Lene vælge én ting, hendes elever kan tage med sig fremadrettet, så siger hun, at… “Man kommer til at træde mange stier i hjernen i løbet af sit liv, også nogle der er svære. Derfor er er det vigtigt at vide, at bliver man ved med at gå en sti, så bliver det lettere og lettere for hver gang.”

Stort tak til Lene og Karin for at fortælle om deres opstart med HPS.

HPS — Hjernen På Skemaet® er støttet af Det Obelske Familiefond.

Karin, underviser på Vadehavsskolen
– afd. Vittenbergskolen.

Lene, underviser på Vadehavsskolen
– afd. Vittenbergskolen.

Dansk Skoleskak
info@skoleskak.dk


Live Chat