Fællesskaber på tværs af årgange

Fællesskaber på tværs af årgange

Henrik Kjær har arbejdet med skoleskak i over ti år. Otte af dem var på Byplanvejen Skole i Aalborg, hvor de endte med at få en solid frikvartersskak-kultur op at køre, og PLAYMASTERS® stod for at holde spillene i gang 3 dage om ugen. I sommer blev Byplanvejen Skole og Seminarieskolen slået sammen til Solbakkeskolen, og med ny matrikel har skoleskakken skullet finde ny struktur.

Vi har talt med Henrik om hans arbejde med frikvartersskak, PLAYMASTERS® og udfordringerne ved at føre skoleskak videre, når skoler bliver sammenlagt.

HVOR LANG TID HAR DU ARBEJDET MED SKOLESKAK?

Uh, Det har jeg i omkring ti år. Jeg startede i Midtjylland, hvor jeg var underviser i Spjald og startede nogle hold op der. Så kom jeg til Aalborg for otte år siden og fortsatte på Byplanvejen Skole. Og så kom jeg op på Seminarieskolen, der nu hedder Solbakkeskolen, og så har vi været her siden.

På Byplanvejens Skole brugte vi skoleskak til at lave nogle afbræk i den normale undervisning. Senere begyndte vi også med frikvartersskak, efter nogle undervisere kom hjem fra Skoleskaklærer-uddannelsen®. De var meget positivt stemte og syntes, det skulle prøves, fordi det var der andre skoler, der havde haft god succes med. Og der var nogen elever, som fik så stor interesse for det, at de gerne ville bruge frikvartererne på at spille. Nogle af dem havde måske også tænkt, at de kunne slippe for at komme udenfor i frikvartererne, når det var dårligt vejr. Men uanset hvad, så fik de nogle gode oplevelser af det. Vi nåede at have frikvartersskak i to år, inden vi fik at vide, at vi skulle flytte til Solbakkeskolen. Så nu er vi i gang med at se, om vi kan lave noget frikvartersskak igen. Vi er tre lærere fra Seminarieskolen og fem fra Byplanvejen Skole, og vi er i gang med at kigge på, hvordan vi skal sætte skoleskak i gang heroppe.

HVORDAN UDVIKLEDE FRIKVARTERSKAK SIG PÅ BYPLANVEJEN SKOLE?

Vi fik uddannet fem PLAYMASTERS®, og dem hev de undervisere, der havde været på uddannelse, fat i. De blev delt i to grupper, og så havde de hver især en dag, hvor de faciliterede frikvartersskak selv og en dag, hvor det var en underviser, der stod for det. Og stille og roligt begyndte mængden af spillende elever at vokse – til sidst var der omkring 30 elever, der sad og spillede. Det så så hyggeligt ud, når alle spillene var sat op. De, som kunne lide at komme og spille, mødtes på tværs af årgangene. Der kunne godt være nogle 2. klasser, der spillede mod nogle 5.-6. klasser. Og det betød, at eleverne begyndte at kende hinanden, selvom de ikke så hinanden ellers på skolen.

HVAD SYNES DU FORDELEN ER VED AT HAVE PLAYMASTERS®?

Det giver noget ansvar til eleverne, og de tager imod det med kyshånd. De sidste PLAYMASTERS® vi havde følte sig virkelig stolte over, at det var dem, der var de gode og skulle stå for frikvartersskak. Det var nogle af de lidt stille og nørdede typer, der var valgt som PLAYMASTERS®. De havde det måske lidt sværere ovre i klassen, så her kunne de rigtig vise, hvad de duede til. Det er jo næsten som at have en underviser-funktion.

HVAD KAN SKOLESKAK?

Det, eleverne opnår ved at spille skoleskak, er at lære at koncentrere sig, at tænke flere træk fremad og at udvide deres strategiske tænkning. De sidder fordybede, og det giver en hel masse ro. Og så lærer man dem om at vente på, det bliver ens tur. Det der med at spille skak på computeren, det har de selvfølgelig også brugt, men computeren svarer så hurtigt, at børnene slet ikke får tid til at tænke lidt fremad. Så det almindelige, gamle skakspil er bedst. Jeg prøver også at få eleverne til at snakke om deres overvejelser, mens de spiller. Altså at elever godt må spørge deres modstander om tankerne bag et træk. Så kommer der noget kommunikation omkring spillet. For der er jo mange forskellige brikker, man kan flytte med. Og hvorfor så lige vælge springeren? Og så er der nogle, der er utilfredse med at dele deres planer med modspilleren, men så må de jo bare gøre noget andet og ændre strategi.

HVAD HAR VÆRET EN UDFORDRING VED SAMMENLÆGNINGEN?

Det må nok være pladsen. Den her skole er bygget op af fire lange fingre, så vi mangler et samlingspunkt. På min gamle skole havde vi en stor midterplads i bygningen, som man kunne bruge til at spille skoleskak og have morgensamlinger i. Det er faktisk en større udfordring, end jeg lige havde forestillet mig. Fordi der skal jo være plads til at eleverne kan få ro til at spille. Indtil videre er det bare enkelte undervisere, der lader elever blive inde i et klasselokale i frikvarteret for at tegne og sådan noget. Og der vil jeg gerne have, at vi begynder at spille skoleskak i stedet. Der kan selvfølgelig også komme en kombination, hvor eleverne godt må begge dele. Det har vi ikke lige fået på plads endnu.

SYSTEMATISK INDSATS MED SKOLESKAK I AALBORG

Systematisk indsats med skoleskak i Aalborg finder sted i et samarbejde mellem Dansk Skoleskak, Aalborg Kommune og Frejlev Skole, Kærbyskolen, Solbakkeskolen og Svenstrup Skole. Formålet med indsatsen er at skabe mangfoldige indsatser på tværs af almen- og specialområdet til gavn for elevernes trivsel og læring – samtidig med, at der arbejdes målrettet på at forbedre elevernes matematiske kompetencer med skoleskakprogrammet SKAK+MAT® som redskab. Indsatsen har kørt siden 2021 og slutter foreløbigt ved årsskiftet.

Støt Dansk Skoleskaks arbejde med at spille hjernen stærk hos børn og unge.

Caroline Fredensborg
caroline@skoleskak.dk


Live Chat