13 dec 2017 Vellykkede PLAYMASTERS
I løbet af efteråret har der været afholdt tre PLAYMASTER-kurser i henholdsvis København, Aalborg og Grindsted – og de har alle været meget velbesøgt. I både København og Aalborg var kurserne fuldt bookede.
Kursuskoordinator, Line Wetke Koch har været Dansk Skoleskaks kompetente medarbejder på stedet. Her har hun lært elever fra 5.-9. klasse på en række nordjyske, københavnske samt syd- og sønderjyske skoler, hvordan man underviser i skoleskak. Der er blevet trænet brikker og møjsommeligt planlagt, hvordan eleverne i fremtiden kan undervise deres yngre skolekammerater i bl.a. frikvarters-skak. Derudover blev der også tid til Actionskak, Frem i bussen-skak og Kondi-skak med fart over feltet.
De nye PLAYMASTERS skal først og fremmest lære, hvordan de kan hjælpe til, når Skolernes Skakdag løber af stablen. Derudover skal mange af de nyuddannede PLAYMASTERS også være turneringsledere til Landsfinalen den 16. marts, der igen i år afholdes i Magion i Billund.
I Aalborg fik bl.a. Nick Hedegaard Petersen og Lejla Huremovic fra 5.A på Herningvej Skole titlen som PLAYMASTERS. Se klippet nedenfor.
I løbet af januar blev der afholdt yderligere tre PLAYMASTER-kurser forud for Skolernes Skakdag 2018.
Følg med i kalenderen for nye datoer for PLAYMASTER-kurser i det nye år.
Der har været kæmpe stor ros til de PLAYMASTERS, som i det forgående skoleår har organiseret Skolernes Skakdag, frikvaters-skak og andre skoleskak-aktiviteter på deres skole. Derfor er det fantastisk, at vi i år har fået mulighed for at lave hele fem PLAYMASTER-kurser rundt omkring i landet.
- Line Wetke Koch, kursuskoordinator, Dansk Skoleskak
Alle PLAYMASTER-kurser er støttet af Spar Nord Fonden i forbindelse med Skolernes Skakdag.
PLAYMASTER-kurset på Nørrebro Park Skole i København var desuden støttet af Københavns Kommune.
KORT OM SKOLERNES SKAKDAG
Skolernes Skakdag er hjernens årlige motionsdag og afholdes hver fredag i uge 6 på skoler landet over. Alle kan være med – uanset køn, kultur eller kendskab til skakspillet. På dagen træner eleverne at holde fokus, koncentrere sig og tænke fremad. De lærer at tænke sig om og vente på, at andre skal tænke sig om.