Understøttende undervisning i praksis

Understøttende undervisning i praksis

Skærmbillede 2015-01-06 kl. 23.42.07På Fællesskolen Sct. Severin i Haderslev har de prøvet kræfter med skoleskak som understøttende undervisning.

Et to-måneders forløb blev tilrettelagt af medarbejdere fra skolen og repræsentanter fra skoleskakken i Haderslev.

Skoleskakkens ‘grand old man’ Kai Bjørnskov har ansvaret for skolens eftermiddagsskakklub, og har været med til at tilrettelægge den understøttende undervisning med udgangpunkt i mange års praktisk erfaring med skoleskak.

Siden efterårsferien har elever fra 2. årgang prøvet kræfter med det kongelige spil. Efter forløbet har de deltagende klasser stort set alle lært trækkende, selv om flere regler stadig kan drille lidt. For hvordan er det nu lige, springeren rykker? Og så var der jo det med, at man ikke må slå kongen.

Igennem forløbet har skolen erfaret at eleverne bl.a. forbedrer deres koncentrationsevne og logiske tænkning med skoleskak. Med de positive oplevelser med forløbet, overvejer skolen nu at gøre skoleskak til et fast del af den understøttende undervisning.

Læs også andre gode eksempler på skoleskak som understøttende undervisning.

Spørgsmål? Kontakt info@skoleskak.dk / 3049 0580 eller din lokale kreds.

Katrine Winther Nielsen
katrine@skoleskak.dk