Politikere og Skoleskak

Politikere og Skoleskak

I forbindelse med Dansk Skoleskaks deltagelse ved Folkemødet på Bornholm fangede vi nogle af de politikere, der havde mod på at kigge forbi skoleskakkens telt på Kampeløkke Havn til eventen ”Sæt politikerne skakmat!”.

Dan JørgensenDan Jørgensen fra Socialdemokraterne udtalte i forhold til, hvilken relation han har til skoleskak:

”Jeg har selv spillet skoleskak. Ikke i så lang tid, men dog et par år, da jeg var en lille knægt på Nordfyn. Jeg er her for nylig begyndt at interessere mig for skoleskak igen, fordi Garry Kasparov, den tidligere stormester, har opsøgt blandt andre mig nede i Europaparlamentet for at spørge, om vi vil hjælpe med at sætte fokus på skoleskak i skolerne, idet han rejser rundt i verden og prøver på at hverve politikere til at sætte skoleskak på skemaet.”

Dan kunne smilende tilføje, at han har spillet mod Garry Kasparov, hvilket han betegner som en mindeværdig oplevelse:

”Jeg har spillet mod ham nede i EU. Det er også derfor, jeg er lidt modvillig overfor at skulle spille mod en anden nu, for så kan jeg jo ikke sige, at den sidste jeg spillede imod var Garry Gasparov. Jeg holdte 10-12 træk, men han spillede også mod 5 andre, så jeg havde god tid til at tænke mig om, mens han spillede mod de andre”.

I forhold til, hvordan skoleskakken er relevant i den danske folkeskole, udtalte Dan :

”Skak er jo virkelig godt for børn, fordi det er et spil, hvor man virkelig skal koncentrere sig. Og det der med, at man skal sætte sig ned og lukke alt andet ude, og så bare koncentrere sig om, hvad der foregår på det der bræt foran en, det tror jeg på er noget, der er med til at styrke koncentrationsevnen på en måde, som man helt sikkert kan bruge i andre sammenhænge. Jeg tror på, det var godt for mig, da jeg var knægt. Jeg havde ild i bagdelen. De unge i dag, de har virkelig gang i den med mobiltelefoner, computere og spil over nettet – der er mange tilbud. Måske skulle man engang imellem slukke for det der elektronik og så sætte sig ned helt stille og roligt og koncentrere sig om at spille. Udover det med koncentrationsevnen, så handler det også meget om at tænke strategisk, og den egenskab kan man jo bruge i alle mulige sammenhænge videre i sit liv – også i sit politiske liv for mit vedkommende. Så der er helt sikkert mange elementer i skakken, der kan styrke de unge i dag.”

Jeppe KofoedJeppe Kofoed ligeledes fra Socialdemokraterne og med bornholmsk islæt fortalte, at han har spillet skoleskak, da han gik i folkeskole:

”Jeg nåede faktisk at blive Bornholmsmester adskillige gange. Bl.a. individuelt og i holdskak. Jeg synes, at det var en fantastisk tid. Det der med at kunne koncentrere sig om et spil. Specielt de lange partier og især afslutningen i spillene, syntes jeg, var sjove, for der bliver det virkelig noget, hvor hvert lille træk betyder rigtig meget.”

Jeppe udtalte følgende om skoleskakkens relevans i den danske folkeskole:

”Jeg synes, det er meget relevant. Både i forhold til at styrke børns koncentrationsevne og evnen til at tænke logisk og rationelt også på langt sigt fremadrettet i livet. Det med at kunne tænke tre skridt frem, det er en god egenskab at have. Det har bl.a. givet mig en vis taktisk bevidsthed. Og også en evne til at kunne koncentrere mig på en anden måde. Det har givet mig evnen til at fordybe mig i tingene, hvilket er relevant i forhold til mig arbejde.”

Kristian Thulesen Dahl formand for Dansk Folkeparti fortalte følgende om sin relation til skoleskak:

”Jeg spillede skoleskak, da jeg var barn og gik i skole. Der var en lærer, som var meget interesseret i skak. Det var på hans initiativ, og derfor kom jeg til at spille mod andre børn fra andre skoler – noget kompetenceskak, og det var rigtig sjovt. Jeg spillede egentlig det meste af skoletiden og lidt ind i gymnasietiden.”

Kristian Thulesen DahlKristian beskrev desuden, hvordan skoleskak var med til at opbygge venskaber:

”Jeg spillede Amtsmesterskab i Vejle i skoleskak, og det gik rigtig godt. Jeg tror, jeg fik en tredjeplads og blev kørt til det af mig far. Men jeg lærte også en at kende via korrespondanceskak, som jeg så kom til at kende via skoleskakken og spillede med. Der sendte vi det jo med post, så det var et spil, der tog rigtig lang tid. Det tror jeg ikke, der er ret mange skoleskakbørn, der forstår i dag. Men det gjorde vi. Vi sendte postkort til hinanden med træk på. Så sådan et spil kunne nemt tage et halvt år. Og så på et tidspunkt, så kom vi til at kende hinanden så godt, at vi besøgte hinanden. Så det er også en af de ting, som jeg har brugt skoleskakken til.”

I forhold til, hvordan skoleskakken er relevant i den danske folkeskole udtalte Kristian følgende:

”Jeg tror, at der er mange børn, som faktisk har glæde af at få den koncentration, det giver at spille skak. Også den der fordybelse og følelse af, at man sidder koncentreret foran et bræt i et stykke tid. Og der vil være en del, der lærer at bruge skakken til det. Men også får nogle færdigheder til nogle andre ting, hvor man ved, at det er ikke sikkert, at man bare løser tingene med et knips – det kan være, man skal bruge længere tid på at løse problemerne.”

Kristian oplever, at skoleskakken har givet ham kompetencer, han har kunnet bruge i sit voksne liv og politiske liv:

”I politik er det jo oplagt, at dem der kan tænke tre træk frem, de står styrkede i forhold til dem, der kun tænker kortsigtet og et træk frem. Og det er jo noget af det, man lærer i skak. Hele tiden at finde ud af, at hvis jeg nu gør sådan her, hvordan stiller det så mig fremadrettet. Og det er i hvert fald også det, jeg prøver, når vi kommer med nogle udspil eller har været til finanslovsforhandlinger. Hvis vi nu kommer med dét her udspil, hvad kan de andre så finde på at sige til det. Og hvor stiller det os så, og er det godt eller skidt, og hvad er vores modtræk så. Og det er jo sådan en strategisk tankegang, som er elementært i skak, og som samtidig er godt at tage med sig i andre sammenhænge.”

For yderligere information om Dansk Skoleskak på Folkemødet, læs her.

Mai Tødsø Jensen
mai@skoleskak.dk