18 maj 2011 Frivillig hjælpetræner giver simultan
Endnu en gang en lille beretning fra Klostervængets Heldagsskoles Skoleskakklub. Med de gentagne beretninger prøver vi at give læserne et lille indblik i, hvad der foregår af både stort og småt i en skoleskakklub.
Denne gang er der specielt fokus på den unge frivillige hjælpetræner Ahmad Alashi fra DIA Privatskole. Ahmad var bl.a. en del af det hold der var med til at få en fjerdeplads ved DM for hold i hus til den skoleskakglade DIA Privatskole, hvor han også fungerer som hjælpetræner.
Ahmad havde ugen forinden givet udtryk for, at han gerne ville give silmultanopvisning på Klostervængets Heldagsskoles Skoleskakklub og sådan blev det: Der var ni brætter med 20 minutter til hver. Spillet gik igang og Ahmad erfarede hurtigt, at de yngste elever benyttede sig af den klassiske strategi i simultan, hvor man i håb om at vinde på tid, koncentrerer sig om at trække utrolig hurtigt fremfor at fordybe sig over stillingen. Dermed blev den unge hjælpetræner tvunget til at løbe meget hurtigt og de yngstes taktik gav pote.
Ahmad havde også lovet, at komme med at par foreslag til et aktivitetsprogram for skoleskakklubben. Normalt strækker et aktivitetsprogram sig over en måned, men Ahmad havde udarbejdet intet mindre end en årsplan med diverse velassorterede forslag til venskabskampe og taktisk træning.
Stepping Stone har til formål at sætte fokus på folkeskoler, som tilbyder skoleskak i undervisningen, skoleskakklubber samt uddannelse af lærere og hjælpetrænere. Dette skal samtidig være med til at bygge bro på tværs af alder, køn, religion og etnicitet.
Du kan læse mere om Stepping Stone projektet her.
[nggallery id=17].