SKOLESKAK INSPIRATION 6

SKOLESKAK INSPIRATION 6

Denne måneds inspirationshistorie er med Mette Touborg, der er administrerende direktør for Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune og medlem af Dansk Skoleskaks bestyrelse.

HVORNÅR HØRTE DU OM SKOLESKAK FOR FØRSTE GANG?

Det var min storebror, Thomas, der introducerede mig. Hans matematiklærer, Henry, havde sat skoleskak på programmet for de helt små klassetrin. Da jeg cirka 3 år senere selv fik Henry som matematiklærer begyndte jeg også at spille skak. Kort tid efter stoppede min bror i øvrigt med at spille mod mig, fordi… nå ja, gæt selv hvor sjovt det er ikke at kunne slå sin næsten 5 år yngre søster.

KAN DU EN ANEKDOTE DER HAR SKAKSPILLET I CENTRUM?

I gymnasietiden spillede jeg mest skak med en mindre gruppe af venner på det lokale musik-værtshus i Lemvig, hvor vi tilbragte næsten lige så mange timer som vi gjorde på gymnasiet. Og der er en særlig situation fra dengang hvor jeg kan huske skakken hjalp mig.

Det var da min datalogilærer, Ole, proklamerede at vi skulle have en prøve efter weekenden. Vi argumenterede for at slippe, men han gav sig ikke. Jeg udfordrede ham foran klassen, og spurgte om han turde spille skak mod mig om det. Hvis jeg vandt skulle vi ikke have prøven. Da Ole var sikker på han ville vinde, sagde han ok. Jeg blev rimelig populær om mandagen, da vi slap for prøven.

HVAD HAR SKOLESKAKKEN GIVET DIG SOM DU KAN BRUGE I DAG?

Jeg er ikke i tvivl om at skoleskak har haft enormt stor betydning for min analytiske tilgang. Jeg vil gerne analysere på både holdninger og handlinger. Jeg holder meget af at tænke scenarier igennem. Både de der er lige foran én, og de der måske kan opstå afhængig af de næste 2-3-4 skridt der tages – både indenfor og udenfor skakbrættet.

På samme måde har de mange skakspil hvor jeg har været sat under pres og alligevel endt med en sejr, fået mig til at blive meget bevidst om altid at bevare roen og overblikket. Man kan vel sige at ro og overblik er den halve sejr i en række sammenhænge.

Forberedelse og øvelse hjælper altid. Tid er én faktor, og man skal lære at leve med at uret tikker. Anerkend din modstander uanset resultatet – og undervurdér aldrig nogen. Vær klar på din strategi, men justér og tilpas den afhængig af omgivelserne. Lad ikke dine præferencer styre dine træk/valg – vurdér situationen og gør indimellem det overraskende for de andre – men gør det bevidst.

Og som Rud, der er bestyrelsesformand i Dansk Skoleskak, sagde den anden dag – rørt brik skal flyttes… og det synspunkt deler jeg i den grad, for man må stå ved det man har valgt – det skal man jo hele livet.

HVORFOR BRUGER DU TID PÅ AT VÆRE MED I DANSK SKOLESKAKS BESTYRELSE?

Af ovenstående fremgår det jo også at skoleskak bidrager med læring på en række planer. Personligt håber jeg at det vil være muligt at få mange flere piger til at spille, men vigtigst af alt er det at vi hele tiden formår at få flere og flere til at få øjnene op for det skoleskak kan, både på det personlige, sociale og faglige niveau.

Hvis bestyrelsen og jeg kan bidrage det mindste til det vil det være en glæde. Med min passion for skakken – og med alt det Dansk Skoleskak kan gøre for børn og unge, så de kan blive bedst muligt forberedt til fremtiden, er det ganske enkelt meget meningsfuldt for mig.

METTE TOUBORG

Administrerende direktør for Kultur og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune og medlem af Dansk Skoleskaks bestyrelse.

Esben Nicolajsen
esben@skoleskak.dk