Dansk Skoleskak | Læringskoncepter
15208
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15208,page-child,parent-pageid-14468,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Læringskoncepter

Dansk Skoleskak har udviklet en række læringskoncepter, der blandt andet arbejder med matematik og sociale kompetencer. Har I lyst til at høre mere eller vil I gerne i gang, så tag fat I os på laer@skoleskak.dk eller 3049 0580. Vi kan hjælpe med uddannelse af lærere og pædagoger, materialer, skoleindsatser og større kommunale indsatser – afhængigt af jeres behov og ønsker.

SKAK+MAT®

SKAK+MAT® er testet gennem et udviklingsprojekt i Aarhus, hvor fem skoler deltog i en forskningsundersøgelse af skoleskakkens indflydelse på elevernes matematiske kompetencer. I undersøgelsen deltog 30 indskolingsklasser, der fik testet deres matematiske kompetencer. Alle klasserne blev testet igen ved projektets afslutning, hvor 20 af klasserne havde fået erstattet en ugentlig matematiktime med SKAK+MAT®. De 10 resterende klasser fungerede som kontrolklasser og modtog ikke undervisning i SKAK+MAT®. Undersøgelsen viste at klasserne der deltog i SKAK+MAT® undervisningen klarede sig 30% bedre i den afsluttende matematiktest.

Michael Rosholm: Skak gør børn klogere

Aarhus Universitet har testet Dansk Skoleskaks SKAK+MAT® koncept og fundet at elever der får erstattet en matematiktime med undervisning i SKAK+MAT® klarer sig markant bedre i skolen end de der har almindelig matematik.

Sagt om SKAK+MAT®

UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING

Skoleskaks kombination af leg og læring er oplagt i den understøttende undervisning. Her er det samtidig en fordel af skoleskak er en velafprøvet metode, der bygger på 50 års dansk praksis bakket op af danske og internationale eksperter og forskning. Skoleskak bidrager til at styrke inklusion, koncentration og indlæringsevne – alle kompetencer der understøtter den almene undervisning.

Thorbjørn, lærer på Langhøjskolen

På Langhøjskolen i Hvidovre har 0.-2. klasse skoleskak på skemaet en gang om ugen, hvor Thorbjørn Bromann står for undervisningen, fordi han er sikker på, at skoleskak er et positivt bidrag til elevernes læring.

Sagt om understøttende undervisning

FØRSKOLESKAK

Med Førskoleskak arbejdes der med et sammenhængende børneliv, hvor skoleskak er broen fra daginstitution til skole. Skoleskak er meningsfulde, legende og lærerige aktiviteter, der kan øge førskolebørns skoleparathed, samtidig med at de leger og ”får lov til at være børn”. Daginstitutioner arbejder med minigames, hvor delelementer af skakspillet kan læres af børn ned til fireårsalderen. Samtidig suppleres legen med bræt og brikker med malebøger, fortællinger om det eventyrlige spil og vendespil, der præsenterer skakkens univers på en sjov og legende måde.

Den STORE skakfest

Dansk Skoleskak har udviklet en række læringsmaterialer til at arbejde med et sammenhængende børneliv og skoleparathed, bl.a. billedbogen ”Den store skakfest”.  Bogen lærer børnene om skakspillets eventyrlige verden og brikkernes gang. Den store skakfest er en spændende historie om kongen, vismanden, skakspillets oprindelse, og en magisk skakverden med Børnehaven Borgen, Skolen Kongeriget og de sjove skakbrikbørn. I bogen møder man den modige bonde Bo, turbo-tårnet Torben, den listige løber Lis, den hoppende springer Signe, den stærke dronning Dorte og den vigtige konge Kim.

Sagt om Førskoleskak

VALGFAG ELLER FRIVILLIGT TILBUD

Traditionelt fungerer skoleskak som et frivilligt tilbud til eleverne eller som valgfag for de elever, der gerne vil udfordres med bræt og brikker. Her organiseres skoleskak typisk af 1-2 lærere/pædagoger, der underviser elever på tværs af årgange i et samlet tilbud. Den traditionelle skoleskak fanger en bred elevgruppe med både de urolige børn, der har svært ved at koncentrere sig, og de elever der er gode til at dykke ned i en problemstilling i længere tid. Traditionel skoleskak har oftest fokus på transfer af ønskværdig opførsel ift. koncentration, respekt og det at vente på at andre tænker sig om.

Skoleskak på Horsens Byskole

Peter Santa står for skoleskakken på Horsens Byskole, og ifølge ham er skoleskak “så tæt på de vise sten som man kan komme”. Skolen bruger skoleskak til at arbejde med god klassekultur, elevernes sociale kompetencer og evnen til at lære.

Sagt om skoleskak