03 okt 2022 Fra underviser til læringskonsulent
Lene Bierbaum har kendt til skoleskak i lang tid, men det var ikke før hun blev ansat på Louiseskolen i 2016 at hun rigtig fik lov til at få det i hænderne. Og efter flere års engageret arbejde med skoleskak i sin undervisning, startede hun 1. august som læringskonsulent i Dansk Skoleskak.
I denne måneds inspirationshistorie har vi spurgt Lene om hendes erfaringer med skoleskak og hendes skift til at være læringskonsulent.
HVORNÅR LÆRTE DU AT SPILLE?
Min far spillede, så jeg kunne skakreglerne siden jeg var lille, men jeg har ikke spillet meget, for han vandt altid hurtigt over mig. Trods mange skakmatter har jeg dog altid synes det var sjovt, uden jeg har dyrket det eller er en dygtig skakspiller.
HVAD ER DET VIGTIGSTE SKOLESKAK KAN FOR DIG?
Åh, det er svært, hvis jeg bare skal vælge en ting. Så tror jeg simpelthen, at systematisk skoleskak kan udviske de skel, som man har en forestilling om er mellem special- og alment spor. Jeg ser, at systematisk skoleskak hjælper med et nyt syn på barrierer og fortællinger om, at børn på specialskoler på ingen måde kan blive en del af almen.
Jeg har selv arbejdet mange år på specialskoler, og selv dér tror nogen, at fx unge med ADHD og dem med autismespektrumforstyrrelser ikke kan lave noget sammen. Men det kan de sagtens. Det er et spørgsmål om, hvilke rammer vi sætter op, og her oplever jeg, at systematisk skoleskak er en enormt god metode til at skabe nye rammer for, at flere unge lykkes. Det er helt sikkert noget, som skoleskak kan hjælpe os med at opdage og blive klogere på.
HVORFOR SKIFTEDE DU JOB FRA AT VÆRE LÆRER TIL AT VÆRE LÆRINGSKONSULENT?
Jeg er begejstret over, at der hele tiden er noget nyt, man kan blive optaget af. Arbejdet som læringskonsulent inviterer i den grad til at besøge dygtige skoleskakundervisere, blive optaget af deres praksis og hjælpe dem til endnu bedre at understøtte eleverne i deres praksis. Det er også fedt at vise, hvordan systematisk skoleskak kan være et værktøj til at få flere ”skyggebørn” ind i et fællesskab, trivsel og læring. Især elever som måske ikke fylder mest i hverdagen eller er kendt for at råbe højest, der kan systematisk skoleskak noget særligt for. Selv om der er en masse undersøgelser, der viser resultater, så tager det en halv time at opdage det selv. Som lærer har jeg selv set det, og håber jeg kan hjælpe til, at flere opdager det samme.
HVAD SKAL EN GOD LÆRINGSKONSULENT KUNNE?
En god læringskonsulent skal kunne se andres praksis udefra, være nysgerrig, understøttende og også være lidt vedholdende. Det er også vigtigt at være nærværende og til stede i undervisernes praksis. Det er jo ikke en religion, hvor vi skal overbevise dem om at gøre ting på en bestemt måde. Vi skal hjælpe dem med at se, hvad der virker i deres praksis.
HVAD ER DIN BEDSTE SUCCESHISTORIE MED SKOLESKAK?
Der, hvor det for alvor gik op for mig, at der et fuldstændigt vanvittigt uudnyttet potentiale i systematisk skoleskak, var da vi på den specialskole jeg arbejdede på, fik en ny elev fra almen i 7. klasse. Han havde haft massivt skolefravær på sin gamle skole og havde det virkelig dårligt, fordi han havde mange OCD træk.
Vi kunne ikke give ham et stykke papir at arbejde med, fordi han ikke kunne lide at røre ved det. Han skulle hele tiden vaske hænder og han kunne ikke selv tage sin stol ned. Men et skakspil kunne han røre ved. Og han var ret god til det, var en god strateg og havde ikke spillet ret længe før han kunne vinde over mig. Over skakbrættet begyndte han at finde mening med at komme i skole igen, og vi undervisere kunne begynde at se, hvilke styrker han også havde. Det var ikke fordi vi troede han manglede dem, men det var med skoleskak som ramme, han viste os det. Med skoleskak kunne vi komme i kontakt med ham og det betød uendeligt meget. Og nu går han i klasse med min datter i 3.g i alment gymnasie.
BESTIL GRATIS INFOMATERIALE
Vil du vide mere om, hvordan I kommer i gang med at spille hjernen stærk på din skole? Ca. 1/3 af landets skoler er allerede i gang med at skabe nye veje til læring for deres elever.