Finansloven 2022

FINANSLOVSFORHANDLINGERNE 2022

D. 30. august offentliggjorde regeringen deres finanslovsudspil 2022. Udspillet vil fjerne Dansk Skoleskak fra finansloven, hvor vi har fået 2 millioner kr. årligt. Det vil have store konsekvenser for Dansk Skoleskak som organisation og ikke mindst al den skoleskak, der bliver spillet lokalt rundt om i landet, som udvikler børn og unge fagligt, socialt og mentalt.

NY ANALYSE FRA DAMVAD: SKOLESKAK KAN LØFTE MATEMATIKNIVEAUET OG HENTE MILLIARDER TIL SAMFUNDSØKONOMIEN

Damvad Analytics har gennem et studie baseret på dansk og international forskning fundet frem til, at der over fem år vil være en samfundsøkonomisk gevinst på op til 1 mia. kroner ved at benytte systematisk skoleskak i en time om ugen i folkeskolen. Dertil kommer faldende udgifter forbundet med mindre kriminalitet, bedre inklusion mm.

 

”Internationalt publiceret forskning fra Danmark og udlandet viser en tydelig effekt på børns matematikevner ved at indføre systematisk skoleskak. Afhængig af hvor mange man indfører systematisk skoleskak for og hvordan effekten slår igennem, giver det op til 1 mia. kroner i samfundsøkonomisk gevinst over fem år”, siger Peter Sonne-Holm, Director i Damvad Analytics.

 

Læs hele analysen her.

STØTTEERKLÆRINGER TIL DANSK SKOLESKAK

Børn og unge er glade for skoleskak, og vi kan se, at det virker – og det er vi langt fra de eneste, der kan. Vi har modtaget støtteerklæringer fra 56 kommuner og 14 organisationer, der støtter Dansk Skoleskak i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.

Jeg synes, skoleskak er vigtigt, fordi man bliver bedre til at koncentrere sig, og så får man også rigtig mange nye venner. Og så er det også sjovt bare at se, hvor god man er. - Bastian 9 år.

FINANSLOVSMIDLERNE

Midlerne fra finansloven bruger vi først og fremmest til at rådgive skoler, så de kan bruge skoleskak optimalt til gavn for børn og unge, ligesom midlerne sikrer, at Dansk Skoleskak kan være en professionel landsorganisation.

SKOLESKAK SPILLER HJERNEN STÆRK

Skoleskak er spilbaseret læring, der møder børn og unge i øjenhøjde og let kan differentieres til den enkeltes nærmeste udviklingszone.

 

Forskning fra Trygfondens BørneforskningsCenter ved Aarhus Universitet viser, at vores læringsprogram SKAK+MAT forbedrer elevers matematikkompetencer og samtidig løfter drengene mindst lige så meget som piger.

 

Og så har UCSYD’s inklusionsforskere vist, at skoleskak giver nye deltagelsesbaner for unge med ADHD, autisme og indlæringsvanskeligheder.

Billede fra Folketingets åbning hvor bl.a. Bastian på 9 år bliver interviewet om skoleskak.

SÅDAN KAN DU HJÆLPE

Vi har brug for al den hjælp, som vi kan få. Du kan hjælpe os, hvis du har erfaringer med skoleskak, enten som underviser, skoleleder eller som spiller. Send nogle linjer til esben@skoleskak.dk om, hvad skoleskak har betydet for dig (eller dine elever), som vi kan bruge i vores kommunikationsarbejde, som citat til pressen eller lignende.

STØTTEEKLÆRINGER FRA 56 KOMMUNER

Læs støtteerklæringerne her.

 

Følgende kommuner har udtryk deres støtte:

 

Ballerup Kommune

Billund Kommune

Dragør Kommune

Egedal Kommune

Esbjerg Kommune

Fanø Kommune

Fredensborg Kommune

Frederikssund Kommune

Furesø Kommune

Faaborg-Midtfyn Kommune

Gentofte Kommune

Guldborgsund Kommune

Haderslev Kommune

Helsingør Kommune

Herlev Kommune

Hillerød Kommune

Hjørring Kommune

Holbæk Kommune

Holstebro Kommune

Horsens Kommune

Hvidovre Kommune

Høje-Taastrup Kommune

Hørsholm Kommune

Ishøj Kommune

Jammerbugt Kommune

Kalundborg Kommune

Kolding Kommune

Københavns Kommune

Køge Kommune

Lolland Kommune

Middelfart Kommune

Morsø Kommune

Norddjurs Kommune

Nordfyns Kommune

Nyborg Kommune

Næstved Kommune

Randers Kommune

Rebild Kommune

Ringsted Kommune

Silkeborg Kommune

Skanderborg Kommune

Skive Kommune

Struer Kommune

Svendborg Kommune

Sønderborg Kommune

Thisted Kommune

Tønder Kommune

Tårnby Kommune

Varde Kommune

Vejen Kommune

Viborg Kommune

Vordingborg Kommune

Ærø Kommune

Aabenraa Kommune

Aalborg Kommune

Aarhus Kommune

STØTTEERKLÆRINGER FRA 14 ORGANISATIONER

Læs støtteerklæringerne her.

 

Følgende støtteerklæringer har udtrykt deres støtte:

 

Børnehaveklasseforeningen

Christian Quvang, Docent, Ph.D og Pæd Psych UC Syd

Danmarks Private Skoler

Dansk Erhverv

Danske Universiteter

Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM

Dansk Industri

Dansk Skoleidræt

Efterskoleforeningen

FOA

Friskolerne

Mads Samsing, næstformand i HK Kommunal

Michael Rosholm, professor Trygfondens Børneforskningscenter

Ungdomsskoleforeningen