01 sep 2021 “Det er da værd at arbejde for!”
Denne måneds inspirationshistorie med er med Dansk Skoleskaks udviklingschef, Andreas Weidinger, der fornyligt skiftede til Dansk Skoleskak fra et job som klimachef i erhvervslivet.
HVORNÅR LÆRTE DU AT FLYTTE SKAKBRIKKER?
Da jeg var lille lærte jeg reglerne af min far og spillede lidt med ham i sommerferien uden at vide, hvad et godt skaktræk var. Da corona ramte Danmark blev jeg genintroduceret til spillet af en god ven, og siden da har jeg været bidt af det. Det er verdens fedeste spil.
FORNYLIGT SKIFTEDE DU JOB FRA AT VÆRE KLIMACHEF I ERHVERVSLIVET HOS BL.A. DANSK BYGGERI TIL UDVIKLINGSCHEF I DANSK SKOLESKAK. HVORFOR?
Jeg er vild med at gøre en forskel, der løser nogle af samfundets største udfordringer. Klimaet har været, og er fortsat, det største samfundsproblem. Et andet stort problem er, at vores børn og unge ikke vælger naturvidenskabelige uddannelser, at for mange bliver tabt i skolen og at matematikniveauet er dalende.
Folketinget har indgået store klimaaftaler, som jeg er stolt af at have været med til at forme, men nu vil jeg gerne gøre noget for, at vores børn og unge kommer på rette vej. Her er Dansk Skoleskak det perfekte sted at sætte ind. Tænk hvis alle børn og unge fik erstattet en matematiktime med en times systematisk skoleskak – så ville vi være markant bedre til matematik og få flere, der lige nu bliver tabt i skolesystemet, til at lykkes. Det er da værd at arbejde for!
HVAD ER DET VIGTIGSTE DANSK SKOLESKAK KAN IFØLGE DIG?
Det er jo svært at vælge, men det må være skoleskaks evne til at forbedre matematikkundskaber. Jeg finder det decideret imponerende, at én times ugentlig skoleskak i stedet for traditionel matematikundervisning giver en effekt, der svarer til tre måneders ekstra matematik på ét skoleår. Konklusionen stammer fra, da forskere fra TrygFondens BørneforskningsCenter / Aarhus Universitet undersøgte vores læringsprogram SKAK+MAT®, og det er altså en konklusion, der batter.
HVAD HAR OVERRASKET DIG MEST EFTER AT HAVE ARBEJDET I DANSK SKOLESKAK NOGLE MÅNEDER?
Jeg er overrasket over, hvor lidt det handler om skak – det spil min gode ven og jeg spiller – og hvor meget det handler om at møde den enkelte elev i øjenhøjde. Jeg har selv erfaret, at skak er et svært spil at lære, men skoleskak har en langt mere pædagogisk tilgang, hvor skakspillet er opdelt i mange mindre spil, som vi kalder ”mini-games”.
Her spiller man med færre brikker og med en gradvis progression, så hver elev kan blive mødt i sin nærmeste udviklingszone, og det er jo præcis sådan god og sjov undervisning bør være.
Du kan skrive til Andreas på aw@skoleskak.dk.
Andreas Weidinger, Dansk Skoleskaks udviklingschef.