Det er bedst at være flere til skoleskak

Det er bedst at være flere til skoleskak

Søren og Frederik underviser i skoleskak på Mølleholmskolen i Taastrup. De er tilknyttet indskolingen, så det er primært her, at skoleskakmiljøet er stærkest. Skoleskak bliver dog tilbudt resten af skolen i form af frikvartersskak og med Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag®.

Vi har talt med Frederik og Søren om, hvordan det er at være et team til skoleskak og om udfordringen i at få hele skolen med.

HVORDAN FUNGERER SKOLESKAK PÅ MØLLEHOLMSKOLEN?

Vi prøver at introducere skoleskak for eleverne allerede i 0. klasse, hvor de bliver introduceret for brikkerne og spiller bondeskak. Så begynder vi at bygge på, når det starter i 1. klasse. Vi er nok de eneste, der bruger skoleskak aktivt i undervisningen. Frederik har holdt et oplæg for de andre undervisere for at introducere dem til skoleskak, så der er et par stykker, der bruger det i understøttende undervisning.

Vi har også frikvartersskak to gange om ugen, hvor dem der har lyst kan komme og spille. Hele skolen er inviteret, men vi gør en indsats for at prikke til de elever, der har stor interesse for skoleskak. Vi har lidt svært ved at nå de ældre elever, men der er mange elever fra indskolingen, der gerne vil være med. Udfordringen er at gøre os synlige på skolen.

HVAD ER JERES SJOVESTE SKOLESKAK-OPLEVELSE?

Vi lavede engang et arrangement med vores vinduespudser. Han er gammel skakspiller, og så kom han og spurgte, om han måtte spille med. Det blev til en omgang simultanskak, hvor han spillede mod 10 elever, både store og små. Og vi slog ham, haha.

HVORDAN STARTEDE SKOLESKAK PÅ MØLLEHOLMSKOLEN?

Det var en af Sørens kollegaer, Ejvind, som startede det op sammen med Søren. Ejvind formåede at få hele skolen med, så der var skakbrætter i hver klasse og en skoleskaktime om ugen. Men så kom der nedskæringer, og så røg dén time. Nu bruger vi det mest i den understøttende undervisning, eller hvis vi er vikar for en matematiklærer.

HVAD KAN SKOLESKAK?

Vi har ikke noget negativt at sige om skoleskak. Eleverne lærer at fokusere og de lærer gode manere. Hovedparten af de drenge, der vinder præmier på vores Skolernes Skakdag – hjernens motionsdag®, er dem der er lidt urolige. Men når de spiller skoleskak kan de godt finde ud af at sidde stille og koncentrere sig. Vi bliver helt varme i maven, når vi kan se, at det lykkes for dem, og at de får en kæmpe succesoplevelse.

Med skoleskak kan man også bygge lag på i forhold til matematikken. Der er nogle fagudtryk som bliver introduceret meget tidligt, mange ved fx hvad en diagonal er, før de skal lære det i matematiktimen. Og så lærer de at være en god kammerat over for hinanden ved at give hånd før og efter hvert spil, uanset resultatet.

HVORDAN ER DET AT VÆRE TO OM SKOLESKAK PÅ SKOLEN?

Når man står med skoleskak alene, skal man nok komme igennem det, men det er klart nemmere når man er to. Vi kan få ideer sammen, vi kan uddele opgaver til hinanden, og vi kan hjælpe hinanden. Det er bare så vigtigt at have en sparingspartner, som kan løfte sin entusiasme end at stå med det hele selv. Vi vil helt klart anbefale at man som minimum er to til at håndtere skoleskak på en skole.

HVORDAN SER SKOLESKAKS FREMTID UD PÅ MØLLEHOLMSKOLEN?

Vores mål er at blive en profilskole på skoleskak, men det lægger længere ude i fremtiden. Vi holder et indskolingsmesterskab hvert år, og vi kunne godt tænke os at lave en turnering på tværs af skoler i Høje Taastrup Kommune. Det har der været før, og det kunne vi godt tænke os, at der var igen. Det ville også være fedt hvis vi kunne udvide vores skoleskakteam med undervisere fra mellemtrinnet og udskolingen, men indtil videre er det vores ansvar at udvikle skoleskakken på skolen.

 

Vil du udvide dit skoleskakteam? Se vores udbud af skoleskaklærer-uddannelser her.

Støt Dansk Skoleskaks arbejde med at spille hjernen stærk hos børn og unge.

Caroline Fredensborg
caroline@skoleskak.dk


Live Chat