Dansk Skoleskak | Ny forskning om skoleskak
17289
post-template-default,single,single-post,postid-17289,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Ny forskning om skoleskak

Ny forskning om skoleskak

 

Siden 2013 har Dansk Skoleskak, Aarhus Kommune og Trygfondens Børneforskningscenter samarbejdet om at undersøge, hvilke effekter skoleskak har på børns matematikkundskaber. På fem århusianske skoler har i alt 31 klasser og mere end 600 elever været involveret i projektet, hvor godt 2/3 af klasserne fik erstattet 21 matematiktimer med skoleskak efter Dansk Skoleskaks SKAK+MAT® koncept. De resterende klasser fungerede som kontrolgruppe i forsøget, og deltog således i før- og eftertests men modtog ikke undervisning i SKAK+MAT®. Forskningsundersøgelsen stillede spørgsmålet:

“HVAD SKER DER MED ELEVERNES MØNSTERGENKENDELSES-, TALBEHANDLINGS-
OG PROBLEMLØSNINGSEVNER, NÅR MAN ERSTATTER MATEMATIKTIMER MED SKOLESKAK?”

Svaret er mildest talt opsigtsvækkende – og blev i hovedtræk offentliggjort i TV2 Østjyllands regional udsendelse, som ses ovenfor i denne nyhed. De nye forskningsresultater blev efterfølgende på samme kanal kommenteret af Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved Via University College, Aarhus, der udtalte at resultaterne “kalder på at flere skoler går i gang med det [red: skoleskak]“. Se hele indsalget med Andreas Rasch-Christensen på Tv2oj.dk.

TV2 News har ligeledes bragt et indslag om resultaterne, hvor Dansk Skoleskaks formand Jakob Rathlev forklarer, hvorfor skoleskak kan noget særligt i forhold til elevernes læring. Forskningsresultaterne fandt ligeledes vej til TV2 Nyhederne kl. 22, som efterfølgende har lagt artiklen ‘Prøv selv: Skak er til at blive klog af‘ op på deres hjemmeside.

Mikkel Norgaard
mikkel@skoleskak.dk