Dansk Skoleskak | Forskning
25493
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-25493,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
Den simple konklusion er, at skak gør eleverne bedre til matematik end matematikundervisning gør. Og det virker faktisk for dem allesammen. Det er ikke sådan, at der er nogen, der ikke har gavn af det.
(Rosholm, professor, Trygfondens Børneforskningscenter)

BEDRE TIL MATEMATIK MED SKAK+MAT®

Skoleskak har positiv indflydelse på faglige, sociale og personlige kompetencer. Forskning fra flere lande har bl.a. vist, at skoleskak styrker matematikkompetencer, læse- og sprogforståelse, koncentration, problemløsning, uddannelsesmuligheder samt kritisk og kreativ tænkning. I Danmark har man med Aarhus undersøgelsen testet skoleskaks indvirkning på indskolingselevers matematiske kompetencer via SKAK+MAT®. Undersøgelsen viste at de klasser, der fik erstattet en ugentlig matematiktime med Dansk Skoleskaks SKAK+MAT® koncept klarede sig bedre end de klasser, der modtog almindelig matematikundervisning.

ELEVER DER MODTOG SKAK+MAT® UNDERVISNING KLAREDE SIG 30% BEDRE END DE, DER MODTOG ALMINDELIG MATEMATIKUNDERVISNING

SKAK+MAT® UNDERVISNINGEN GAV HVAD DER SVARER TIL EN TREDJEDEL SKOLEÅRS EKSTRA MATEMATIKUNDERVISNING I 3. KLASSE

SKAK+MAT® UNDERVISNINGEN FORBEDREDE ELEVERNE I DEN EFTERFØLGENDE MATEMATIKTEST, UANSET MATEMATISKE KOMPETENCER INDEN INDSATSEN

SKAK+MAT® GAVNEDE I SÆRLIG GRAD DRENGENE, DER NORMALT BETRAGTES SOM SVÆRERE AT MOTIVERE I SKOLEN

HVAD ER UNDERSØGT?

Sammenhængen mellem skoleskak og forbedret koncentration, læring, læsning og matematik er undersøgt i mange lande inklusiv Danmark. Læs mere om forskningsresultaterne fra Aarhus undersøgelsen. Se en oversigt over studier i Danmark, Tyskland, Sverige, Skotland og USA eller læs samlingen af undersøgelser og artikler om skak og uddannelse ‘The Benefits of Chess in Education‘.

NORDISK SKOLESKAK PROFESSORGRUPPE

Gruppen bidrager med råd og vejledning til læringsindsatser og arbejder for nordisk forskning i børn, læring og skoleskak. Professorgruppen består af:

Andreas Rasch-Christensen, Ph.D., Head of Research,
VIA University College, Aarhus (DEN) (fraværende på billedet)

Michael Rosholm, Professor,
TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus (DEN)

Mats Ekholm, Professor, Karlstads Universitet (SVE)

Lars Holmstrand, Professor, Linnéuniversitetet, Växjö (SVE)

Gunilla Härnsten, Professor, Linnéuniversitetet, Växjö (SVE)

Hermundur Sigmundsson, Professor, Norwegian University of Science and Technology (NOR) og Faculty of Health Education and Social Work (ISL)

 

På billedet er også:

Jakob Rathlev, Ph.D., Områdechef EVA

Mads Jacobsen, Generalsekretær, Dansk Skoleskak